wpthemepostegraund

Запобігання проявам корупції

 

                                                                                             

БОРОТЬБА З КОРУПЦІЄЮ –
НЕБХІДНА УМОВА УСПІШНОЇ РЕАЛІЗАЦІЇ ІНІЦІЙОВАНИХ ПРЕЗИДЕНТОМ В. ЯНУКОВИЧЕМ
СИСТЕМНИХ РЕФОРМ

Президент
України як гарант Конституції визначив боротьбу з корупцією одним із
стратегічних завдань влади. У Президентській Програмі економічних реформ
«Заможне суспільство, конкурентоспроможна економіка, ефективна держава»
зазначено, що високий рівень корупції робить країну менш привабливою для
міжнародного капіталу, а це гальмує економічне зростання і заважає виконанню
завдань щодо підвищення добробуту українських громадян.

Закон України «Про засади запобігання і протидії корупції», який є базовим
законодавчим актом, визначає основні засади запобігання і протидії корупції у
публічній і приватній сферах суспільних відносин, відшкодування завданої
внаслідок вчинення корупційних правопорушень збитків, шкоди, поновлення
порушених прав, свобод чи інтересів фізичних осіб, прав чи інтересів юридичних
осіб, інтересів держави.

Одним з основних інноваційних положень нового
Закону є п
осилення обмежень для публічних службовців. Публічним
службовцям забороняється використовувати свої службові повноваження та
пов’язані з цим можливості, у тому числі:

·                   
неправомірно сприяти
фізичним або юридичним особам у здійсненні ними господарської діяльності,
одержанні субсидій, субвенцій, дотацій, кредитів, пільг, укладанні контрактів
(у тому числі на закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти);

·                   
неправомірно сприяти
призначенню на посаду особи;

·                   
неправомірно втручатися у
діяльність органів державної влади, органів місцевого самоврядування або
посадових осіб;

·                   
неправомірно надавати
перевагу фізичним або юридичним особам у зв’язку з підготовкою проектів,
виданням нормативно-правових актів та прийняттям рішень, затвердженням
(погодженням) висновків.

Крім того, займатися іншою оплачуваною
або підприємницькою діяльністю (крім викладацької, наукової і творчої
діяльності, медичної практики, інструкторської та суддівської практики із спорту),
якщо інше не передбачено Конституцією або законами України;

Також особам, уповноваженим на
виконання функцій держави та місцевого самоврядування, заборонено безпосередньо
або через інших осіб одержувати дарунки від юридичних та фізичних осіб.
Винятком є ті дарунки, які даровані від близьких осіб, або відповідають
загальновизнаним уявленням про гостинність (для останніх – вартість таких
подарунків не повинна перевищувати 50 % мінімальної заробітної плати, а в рік
сукупно не перевищувати однієї мінімальної заробітної плати).

Стаття 13 Закону України
«Про Державний бюджет України


на 2012 рік» встановлює таку мінімальну заробітну плату у місячному розмірі: з
1 січня – 1073 гривні, з 1 квітня – 1094 гривні, з 1 липня – 1102 гривні, з 1
жовтня – 1118 гривень, з 1 грудня – 1134 гривні.

У зв’язку з цим, у період
з 1 січня до 31 грудня 2012 року з одного джерела дозволяється отримувати
дарунки, сукупна вартість яких повинна бути не більше ніж 1073 гривні. У той же
час, вартість дарунка (пожертв), отриманого одноразово в період з 1 січня по 31
березня 2012 року не може перевищувати 536 гривень 50 копійок, з 1 квітня по 30
червня 2012 року – 547 гривень, з 1 липня по 30 вересня 2012 року – 551 гривні,
з 1 жовтня по 30 листопада 2012 року
 
559 гривень, а в грудні поточного року –
 
567 гривень.

Закон встановлює обмеження для певного кола службовців щодо перебування у безпосередньому підпорядкуванні близьких їм
осіб. До них належать подружжя, діти, батьки, рідні брати й сестри, дід, баба,
онуки, усиновлювачі, усиновлені, а також інші особи, які спільно проживають,
пов’язані спільним побутом і мають взаємні права та обов’язки із публічним
службовцем.

Доцільно завважити на норму, якої раніше не було в українському
антикорупційному законодавстві, але яка випливає з положень Конвенції ООН проти
корупції – обмеження щодо осіб, які звільнилися з посад або припинили
діяльність, пов’язану з виконанням функцій держави, місцевого самоврядування.
Законом встановлено, що публічним службовцям, які звільнилися з посади або
іншим чином припинили діяльність, пов’язану з виконанням функцій держави або
місцевого самоврядування, протягом року з дня її припинення забороняється:

·             
укладати трудові договори
(контракти) або вчиняти правочини у сфері підприємницької діяльності з
підприємствами, установами чи організаціями незалежно від форми власності, якщо
особи, зазначені в абзаці першому цієї частини, протягом року до дня припинення
виконання функцій держави або місцевого самоврядування здійснювали повноваження
з контролю, нагляду або підготовки чи прийняття відповідних рішень щодо
діяльності цих підприємств, установ чи організацій;

·             
розголошувати або
використовувати в інший спосіб у своїх інтересах інформацію, яка стала їм
відома у зв’язку з виконанням службових повноважень, крім випадків,
установлених законом;

·             
представляти інтереси
будь-якої особи у справах (у тому числі в тих, що розглядаються в судах), в
яких іншою стороною є орган (органи), в якому (яких) вони працювали.

Слід
відзначити, що боротьба з корупцією – це ефективний інструмент модернізації
державної служби.
Перший крок на цьому шляху зроблено – створено правовий механізм, який
відповідає міжнародним стандартам та ефективно працюватиме в умовах
  сьогодення.
При цьому, в першу чергу,
постає необхідність запобігти проявам корупції, попередити їх.
Тому наступний етап
полягає в тому, щоб ознайомити всіх державних службовців та посадових осіб
місцевого самоврядування із законодавчими запобіжниками корупції, адже незнання
закону не звільняє від відповідальності за його порушення.

Запровадження нового
антикорупційного законодавства разом із започаткованою реформою самої державної
служби сприятиме її оновленню та підвищенню її авторитету, впровадженню
системних змін та модернізації моделі державного управління в цілому.